locatoweb

Kardan

Autor: Robert
19. březen 2007
Zobrazení: 1194

Objevil se mi vytékající olej z kardanu.

Jel jsem se zrovna pochlubit strejdovi, jakou jsem si koupil pěknou a velkou motorku. Přijedu za ním do Otrokovic (10km) a vidím, že mi z toho horního otvoru, co je naznačený na obrázku, teče olej. No možná "teče" je moc silné slovo, spíš mi jednorázově vystříkl. Pěkně jsem se vyděsil, vůbec jsem nevěděl, čím to může být, ale co jsem slyšel, když teče olej z kardanu, je po něm.

Otřel jsem teda olej a jel zase zpět. Na každém semaforu jsem nervózně sledoval kardan, jestli olej neteče dál. Už netekl, ale to nic neměnilo na tom, že jsem byl pěkně na nervy. Taky jsem se bál, že když mi olej vystříkl, bude ho v kardanu málo a proto jsem běžel na benzinku, koupil olej do převodovky a zkusil jsem ho dolít.

Hned po návratu domů jsem začal shánět informace o tom, k čemu může ta "čepička" na vrchu kardanu sloužit. Ještě že jsem nedal na rady typu "tím se kontroluje stav oleje" nebo "tím se nalívá olej" a pokusy čepičku odšroubovat jsem zastavil hned na začátku. Vůbec nejlepší byl nápad: "kde mám ten francouzák, to půjde povolit." Tak nějak jsem logicky usoudil, že kdyby to byl šroub, který by se měl povolit, nebyl by úplně hladký, měl by nějakou hlavu.

Díky klukům z Klubu majitelů Honda Shadow jsem se dozvěděl, že to není žádný šroub na olej ani měrka, ale že je to tzv. odvětrávací ventil, tedy asi něco jako ventil na papiňáku, který slouží k odpuštění nadměrného tlaku v kardanu. No a pokud je v kardanu oleje moc nebo není úplně v pořádku (mám na mysli třeba starý olej zanesený nečistotami), může docházet k tomu, že ho trochu unikne i tímto přetlakovým ventilem.
Tuto informaci mě následně potvrdil i technik firmy Iron Moto, kde jsem se byl podívat na nějaké doplňky, co bych si mohl časem pořídit (a hlavně na oblečení). Cestou do Uherského Hradiště, kde tato firma sídlí, mi totiž olej vystříkl znovu a tak jsem se na to rovnou zeptal.

Protože ale nikdo není rád, když mu stříká olej z motorky jak se mu zachce, rozhodl jsem se olej v kardanu vyměnit. Přece jenom, mašina je stará 10 let a nikde nemám záruku, že olej někdo měnil. Podíval jsem se tedy do manuálu a zjistil, že to není žádná věda. Prostě se koupí olej do převodovky, na spodku kardanu se odšroubuje výpustný šroub a z boku šroub pro nalévání oleje a starý olej se nechá 10-15 minut vytékat. Pak se zase spodní šroub našroubuje (samozřejmě se použije momentový klíč) a nalévacím otvorem se nalije nový olej. Ten se dolívá po spodní okraj otvoru, výš to stejně nejde, protože potom vytéká otvorem ven. Motorka by měla stát rovně, já to vyřešil tak, že jsem bočního "policajta" podložil dřevem. Jen to chce dělat opatrně, aby se nám nepřevrátila, protože kdo by to pak zvedal, že :-)

Jak je vidět, není to žádná věda, akorát mě to ze začátku jako věda připadalo. Ale to nevadí, to se časem poddá. Zatím jsem od výměny najezdil asi 150km a olej už nestříká, tak snad to už bude v pořádku. A hlavně mám dobrý pocit, že zas umím o něco víc a že můj kardánek dostal to, co potřeboval.

Snad jen malé upozornění na závěr - neudělejte tu samou chybu co já a nekupujte obyčejný olej do převodovky, i když je na něm napsáno, že je určený pro silně namáhané převody a obsluha čerpací stanice (dříve benzinky) tvrdí, že to je přesně to, co potřebujete. Do kardanu totiž patří sice převodový olej, ale určený pro hypoidní převody, a to je přece jenom něco trochu jiného. Viskozitu (hustotu) oleje volte podle manuálu, pro moji Hondu je Hypoidní převodový olej SAE 80, který jsem nakonec koupil v litrovém balení asi za 300,-.

Takže vzhůru k dalším kilometrům!

Poznámka 4.3.2007

Od výměny oleje jsem najel už asi 450km a už mi z kardanu nic nevytéká. Bylo to tedy asi opravdu tím, že byl olej starý.